Koncepció országmárka a Sanoma ELLE magazinjában, Hungary - Still and Sparkling, Fotó: Krisztian Bodis Photography

Az összefogás és az integrált gondolkodás civil műhelyeként másfél éve útjára indult Hungary NEXT büszke arra, hogy résztvevőik és partnereik – politikai hovatartozásukat félre téve – a turizmus stratégiai gondolkodói éppúgy, mint a kreatív illetve kommunikációs alkotóbázisok meghatározó alakjai.

A hungarikumok, a világörökségek, a magyar termékek és sikeres magyar márkák jövőjéért dolgozó szakemberek több esetben vezetői és operatív szinten képviseltetik magukat. Az összehangolt márkakommunikáció igényét szem előtt tarva – saját területeiken és a NEXT-aktivitások során is – céljuk, hogy versenyképes márkát alkossanak hazánknak. A fiatal csapatról érdemes annyit elárulni, hogy átlagéletkoruk 39,2 év, a 40 év alattiak aránya 50%. Negyven fő napi szinten is aktív Összesen 150 taggal és 375 követővel dolgozik.

A Hospitality, Sales and Marketing szállodai szakmai kör programjainak egyik szervezője a Hungary NEXT,  Fotó: Krisztian Bodis Photography

A Hospitality, Sales and Marketing szállodai szakmai kör programjainak egyik szervezője a Hungary NEXT, Fotó: Krisztian Bodis Photography

Koncepció-márka is született már

„Mutassuk meg Magyarország igazi arcát!” – ezzel a felhívással keresett meg vezető ügynökségeket az Elle Magazin szerkesztősége azzal a céllal, hogy vegyenek részt az izgalmas feladat megvalósításában. A kiírást négy ügynökség vehette kézhez 2014. január elején: a Monogramma, a Carnation és a Hill+Knowlton. Negyedikként a Hungary NEXT kapott megkeresést, ami nem meglepő, hiszen ez a téma központi helyet foglal el tevékenységükben.

Koncepciójukban megtartották az addigi irányt, a „vizes” kommunikációt. Tekintve, hogy országunk ebben rendkívül erős, sőt nagyhatalomnak számít, akár a Dunát, a Balatont, az iható csapvizet vagy gyógyfürdő-kultúránkat nézzük. A formavilágában hazai motívumokat idéző logotípia terv alapjául szolgáló betűtípus magyar tervező munkája. A jelben felfedezhető, egymással kapcsolatot teremtő „vízcseppek” arra utalnak, hogy hazánk kultúrák, vallások találkozási pontja, ami egyben a mi találkozási pontunk is. Az eddig megszokott – kiállításokon és katalógusokban látható – képeket Bódis Krisztián, az egyik legtehetségesebb városfotós jóvoltából lecserélték azzal a szándékkal, hogy ezzel is valami újat hozzanak. Egy izgalmas fotó többet mond ezer szónál. Előnye, hogy könnyedén változtatható, ha a célpiac vagy az akció-üzenet megkívánja, legyen szó klasszikus, trendi vagy éppen felfedező ajánlatokról.

A still & sparkling ásványvizes szópáros ismerősen cseng, mindennapjaink része. A still nyugalmat, feltöltődést és pihenést sugall. Történelmi, kulturális értékeinkre is vonatkoztatható, míg a sparkling pezsgő, pörgő és aktív jelentéstartalmával fesztiváljaink, versenyeink, koncertjeink gazdag kínálatát képezi le.

Műhelymunka a Hungary NEXT stratégia munkacsoportjában,  Fotó: Krisztian Bodis Photography

Műhelymunka a Hungary NEXT stratégia munkacsoportjában, Fotó: Krisztian Bodis Photography

Összeálltak az IGEN-emberek

Lehetne a turizmus teljes ágazati megújításával foglalkozni, de nem ez az elsődleges cél. Természetes a kapcsolódás szinte valamennyi igazgatási területhez, mivel a márkázás kérdése a turisztikai menedzsment helyi, térségi és országos szintjeit is érinti, sőt a kommunikációs munka alapvető elemét jelenti. A turisták elérése, informálása és ellátása egyértelműen kommunikációs és marketingmunka, ahol a legújabb trendek, eszközök és megoldások alkalmazása viheti sikerre a munkát, és hoz több vendéget. A műhelynek nem célja az évtizedes problémák szakadatlan sorolása és felhánytorgatása. „Nem a siránkozás és az egymásra mutogatás a mi utunk, és az országé sem – fejti ki Bódis Gábor alapító -, hanem az egymás mellett, aktívan is megmutatkozó kompetencia központok összefogása.”

Kiss Róbert Richárd világutazó és tudósító a Hungary NEXT tagja és előadója,  Fotó: Krisztian Bodis Photography

Kiss Róbert Richárd világutazó és tudósító a Hungary NEXT tagja és előadója (balra) és Bódis Gábor Fotó: Krisztian Bodis Photography

A változtatás igénye reális

A terület évtizedek óta gazdátlan, a szálak egyelőre nem érnek össze. Kiválasztották tehát azt az értékláncot, amely mentén hatékonyan lehet bemutatni hazánkat, és a munkához hozzárendelni a kreatív és kommunikációs szakembereket valamint eszközöket. A minden szempontból jól működő és a kor követelményeinek megfelelő országmárka ugyanis még nem létezik. Ami márka helyett van, az számos imázs töredezett képe. Sokszor nagyon jó imázsok ezek, más esetekben viszont nem elég ütősek. A legélénkebb módon megjelenő, nemzetközi szinten is látható országkép-formáló tényező a turizmus, ennélfogva érdemes erről a területről elindulni, és evezni tágabb vizekre. A turizmus a nemzetgazdaság kiemelten fontos ágazata: húzó iparágként aposztrofálja a kormányprogram és valamennyi turisztikai szervezet is.

Fotó: Bódis Krisztián

Fotó: Bódis Krisztián

Aktivitások

(1) Briefelés: olyan márka alap-brief, vagyis elvárásrendszer összeállítása, amely alapja lesz egy éles munkának a tervezési szakaszban és a bírálati szakaszban egyaránt.
(2) Tudásmegosztás: a hazai és nemzetközi megoldások elemzése és közreadása szakmai cikkek formájában, előadások keretében, hírlevelekben, szaklapokban, professzionális tartalomszolgáltatásként.
(3) Képzés: tanmenetek kialakítása a desztinációs márkázás témakörben, szakdolgozati munkák támogatása, szakmai interjúk, szállodai marketing és PR-munka támogatása rendezvénysorozatokkal, saját fórumok és konferenciák szervezése, például „Magyarország: NYITVA”.
(4) Társadalmi felelősségvállalás: részvétel a Hungarikum Bizottság szakbizottsági munkájában, a Nemzeti Turizmusfejlesztési Koncepció társadalmi egyeztetésében való részvétel, stratégiai alapanyagok összeállítása az országos TDM-szövetségnek.

Fotó: Bódis Gábor

Fotó: Bódis Gábor

Fókuszpontok

Az új országmárka megalkotása nem öncélú feladat és folyamat. Néhány nagy területen már elindult, valahol még meg sem fogalmazódott.. Kívánatos lenne a hasonló folyamatok összehangolása, hiszen ezek a megjelenések erősíthetik egymást, ha a kölcsönösség, levezethetőség, egyértelműség szükségszerűségére felhívnák a figyelmet.

Ugyanakkor gyengítő hatású lehet az, ha teljesen más irányok és megoldások jutnak felszínre és lépnek életbe, illetve, ha a kommunikációs mainstream folyamból egyik-másik kimarad.

Fontos, hogy magyar értékeink ne csak listákon kerüljenek felsorolásra, hanem elérhetőek, megtapasztalhatóak, fogyaszthatóak és megvásárolhatóak, hazavihetőek legyenek. A legideálisabb elképzelés egy olyan országmárka megfogalmazása és kialakítása, amely egy szűkebb, alsóbb szintre is levezethető Pl. a turizmus, külügy, befektetések és nemzetközi kulturális misszió fémjelzésére, majd a hungarikumok, magyar termékek és magyar márkák szintjére, sőt még ennél is tovább. Ám mindig hangsúlyozva a folyamatos összetartozást és az igényességet, egyfajta minőségi garancia védjegyként is.

Ha ez a cikk számodra érdekes volt és szeretnél további olyan hírekről értesülni, amikről talán máshol nem olvashatsz, akkor csatlakozz Te is a Magyar Termék rajongók Facebook oldalához.

Facebook oldal: www.facebook.com/hungary.next

Legutolsó szerkesztés: 2014-08-24