cseriti-adomanybolthalozat

A Cseriti Magyarország legrégibb és egyben legnagyobb, hat üzletből álló adománybolt-hálózata  2011 óta. Az elmúlt közel 5 évben 800 tonna, nélkülük lomtalanításra ítélt használati tárgy és bútor került több mint 100 ezer új, szociálisan rászoruló gazdájához, mintegy 150 millió forintot takarítva meg ezzel a számukra. A szövetkezet ugyanakkor nem csak vásárlói, de dolgozói számára is hiánypótló: a bolthálózat működtetéséről ugyanis 11, munkaerő-piaci szempontból hátrányos helyzetű munkatárs gondoskodik.

Az adománybolt sokkal több mint egy használt cikkeket áruló üzlet: egy olyan közösségi tér, ahol – többnyire – magánszemélyek által felajánlott, már nem használt, de mások számára még értéket képviselő legkülönfélébb tárgyak, ruhák és bútorok találják meg új tulajdonosaikat, eredeti értékükhöz képest 30-80 százalékkal mérsékelt áron. “Fül- és szemtanúja voltam, amikor erzsébetvárosi Cseriti Pontunkban két fiatal lány, akik vidékről költöztek Budapestre, a komplett albérletüket az adományboltból rendezték be, a konyhai felszereléstől a kanapéig, több százezer forintos kiadást megspórolva ezzel” – mondja Sáhy Gábor, a Cseriti Szociális  Szövetkezet ügyvezetője.

cseriti-hasznalt-butorok

A CSERITI tehát a jótékonyság új dimenziója, amely a társadalmi felelősségvállalást – a szociális vásárlás és  a munkaerő-piacról kiszorulók foglalkoztatása révén – ötvözi a tudatosabb fogyasztással és a környezeti fenntarthatósággal, azzal, hogy teret ad a  kidobásra ítélt tárgyak újrafelhasználásának. Az alapítók fontos célja, hogy hálózatuk prémiummárkává, a közösségi összefogás szimbólumává, és az adományozás olyan formájává váljon, amit bárki megengedhet magának.

Itthon még kevéssé ismert, Nyugaton már bizonyított modell

Az adománybolt ötlete idehaza sem új keletű: alapjául az intézményesített közösségi adományozás, vagyis a “charity shop”-ok a második világháború idején kidolgozott nyugat-európai modellje szolgál. Az első CSERITI-adománybolt közel kétéves tervező-előkészítő munka után 2011 áprilisában nyílt meg Óbudán, amelyet hamarosan két további üzlet követett. Mivel korábban mindössze egy adománybolt-kezdeményezés létezett Magyarországon, a működtetés jogi, számviteli és technikai hátterét gyakorlatilag a nulláról kellett kidolgozniuk.

YouTube előnézeti kép

“Vonzott a társadalmi vállalkozások világa, izgalmas munkának tűnt egy újszerű tevékenység bevezetése Magyarországra, mindezt azzal megspékelve, hogy társadalmi célok érdekében végzünk gazdasági tevékenységet. A fogadtatás, amelytől őszintén bevallva kicsit tartottunk, várakozáson felüli volt” – mesél a kezdetekről Sáhy Gábor alapító, aki szerint ma nagyjából a teljes magyar lakosság 5 százaléka hallhatott az időközben mintegy ötvenre növekvő – ebből 6 cseritis – adományboltról.

Törzsvásárlóból munkatárs

Az adománybolt kultúrájának elterjesztését alapítói a hálózatosodásban látják. A kezdeményezés mögött a hosszú távú fenntarthatóság iránt elkötelezett magánszemélyek állnak, akik mind munkájukkal, mind anyagi hozzájárulásukkal segítik ennek megvalósítását. A bolthálózat emellett több irányból is kap szakmai segítséget: mára partnereik között tudhatják az ERSTE good.bee programját, valamint az OFA kooperáció projektje és több CSR egyesület mellett a Civil Support Nonprofit Kft-vel is együttműködnek.

cseriti-adomany-bolt-hasznalt targyak

Szociális szövetkezetként a CSERITI számára kiemelt prioritással bír a hátrányos helyzetűek foglalkoztatása. Mind a hat jelenleg működő Cseriti Pontjukban munkaerő-piaci szempontból hátrányos helyzetű üzletvezetőt alkalmaznak. Az adományok begyűjtését és logisztikáját biztosító csapatukat is beleértve így dolgozik náluk többek között GYES-ről visszatérő kismama, pályakezdő fiatal, 55 év feletti nő és tartós munkanélküli is. “Kiválasztásuk egyébként sokszor a boltokhoz köthető törzsvásárlókból önkéntesekből történik” – mondja Sáhy Gábor, aki a jövőben a munkavállalás lehetőségét a megváltozott munkaképességű egyénekre is szeretné kiterjeszteni.

A Cseriti Adománybolt működésének folyamatábrája

A Cseriti Adománybolt működésének folyamatábrája

A cél: Cseriti Központ és franchise rendszer

Az adományozás során a bolthálózat olyan különleges, nagyobb értékű tárgyakhoz is hozzájut, amelyek értékesítésével külön foglalkoznak, hiszen a belőlük származó többletbevétel biztosítja többek között a rendszer fenntartható működését. “Hagyatékból többször került már hozzánk ezüst étkészlet vagy arany fülbevaló, de komolyabb mennyiségű olajfestmény-felajánlás is érkezett” – meséli.

A jövőre nézve rengeteg tervük van. Idén is szeretnék hálózatukat bővíteni, egyelőre Budapesten, majd országos szinten is: távlati tervük a CSERITI franchise rendszerű bővítése. Emellett a legfontosabb Sáhy Gábor szerint egy olyan Cseriti Központ névre keresztelt hely létrehozása, ahol egy helyre összpontosulhatna összes funkciójuk: a raktár, a raktáráruház, az adománybolt, a javítóműhely és iroda is. E projekt megvalósításához jelenleg társadalmi tőkebefektetőket keresnek.

Cseriti Pont Adományboltok Budapesten a III., VII., XIII., XVIII. és XXI. kerületekben találhatóak meg.

Szerző: Streit Nóra

Ha ez a cikk számodra érdekes volt és szeretnél további társadalmi hírekről értesülni, amikről talán máshol nem olvashatsz, akkor csatlakozz Te is a Magyar Termék Online Facebook oldalához..

Kapcsolódó oldal: www.cseriti.hu
Facebook-oldal: facebook.com/adomanybolt

Legutolsó szerkesztés: 2016-04-24