Irsai István plakátja 1934-ből

A két világháború közötti magyar plakátművészet remekeiből összeállított reprezentatív válogatást – spanyolországi bemutatkozását követően – először az Iparművészeti Múzeumban láthatja a hazai közönség.

A kiállítás az Országos Széchényi Könyvtár gyűjteményéből 102 művészi plakátot vonultat fel, amely ezúttal kiegészül az Iparművészeti Múzeum saját anyagával, illetve köz- és magángyűjteményekből származó kisnyomtatványokkal és tárgyi emlékekkel.

Berény Róbert plakátja 1929-ből

Berény Róbert plakátja 1929-ből

Modern megújulás

A tárlat a kereskedelmi grafika 1924 után bekövetkezett radikális megújulására koncentrál. Ekkortól érvényesülnek a Bauhaus és a konstruktivizmus modern tervezési elvei a magyar alkalmazott grafikában, az emigrációból hazatérő Kassák Lajos, Bortnyik Sándor és Berény Róbert közvetítésével. Az ő ismert neveik mellett a kiállítás nyomán újabb fontos alkotók kerülhetnek be a köztudatba, mint Irsai István, Csemiczky Tihamér, Radó György vagy a Macskássy-testvérek.

Bortnyik Sándor plakátja 1926-ból

Bortnyik Sándor plakátja 1926-ból

Nagyvárosi élet ihlette plakátok

Az 1920-as évek közepétől egy teljesen új hang jelent meg a budapesti plakátok világában. Eltűnt a szecesszió álomvilága, háttérbe szorultak a humoros, történetet mesélő ábrázolások. Betört a modern kor levegője, olyan termékek jelentek meg a reklámokon, amelyek a technika fejlődése nyomán jöttek létre, és a modern nagyvárosi élet kényelmét szolgálták. Megjelent a plakátokon a villanykörte, a rádió, a rádiócső, az elektromos és gázkészülékek egész sora, az autógumi, a konzerv, a töltőtoll. A régi árucikkek – mint a dohányipari termékek, a divatcikkek, élelmiszerek, sajtótermékek – hirdetése is ahhoz az új reklámnyelvhez igazodott, amelyet az új termékek adekvát bemutatásának feladata hívott életre.

Csemiczky Tihamér plakátja 1930-ból

Csemiczky Tihamér plakátja 1930-ból

Nemcsak plakát, termék is kiállítva

A kiállított plakátokat kisnyomtatványokkal, eredeti plakáttervekkel gazdagítják, továbbá olyan tárgyakkal egészítik ki, amelyek megjelennek a plakátokon. Feltűnnek a két háború közötti korszak modern életmódjának kellékei, a Flora szappan, a Modiano szivarpapír, a népszerű Standard rádió fejhallgatóval és hangszóróval, vagy a kötött, övvel ellátott Nor-Coc fürdőruha.

Berény Róbert plakátja 1928-ból

Berény Róbert plakátja 1928-ból

Megelevenedik a múlt

A mindennapi élet tárgyai a húszas-harmincas évek modern, nagyvárosi életmódját idézik, amelyhez hozzátartoztak a kulturális programok, az utazás és a sport. A tárlatot a korszakot idéző archív fotók, külön vetítőhelyiségben pedig korabeli filmhíradó-részletek kísérik, felidézve a nemzetközi vásárok hangulatát és a plakátok természetes közegét, a városi utcát.

Bortnyik Sándor plakátja

Bortnyik Sándor plakátja

A kiállításhoz kapcsolódó tárlatvezetésekről, múzeumpedagógiai foglalkozásokról és ismeretterjesztő előadásokról további információt az Iparművészeti Múzeum honlapján olvashatunk.

A kiállítás kurátorai: Bakos Katalin (MNG) – Katona Anikó (OSZK) – Reichart Dóra (IMM)

Forrás: IMM

Ha ez a cikk számodra érdekes volt és szeretnél további olyan hírekről értesülni, amikről talán máshol nem olvashatsz, akkor csatlakozz Te is a Magyar Termék rajongók Facebook oldalához.

Kapcsolódó oldal: www.imm.hu
Facebook oldal: www.facebook.com/ArsDecorativa

Legutolsó szerkesztés: 2014-08-24