Bengáli - A hurokvágányok tigrise

51 éve, 1961. októberében indult először útjára az első magyar gyártású FVV villamos, melyet Bengálira keresztelt a népnyelv. Bár a hatalmas indiai ragadozó mellett becenevét sokan a “benga”, vagyis ormótlan, nehézkes szóra vezetik vissza, a jármű évtizedekig hozzátartozott a város képéhez, utasok ezreit szállította naponta.

A mély morajló duruzsolás, szuszogó és csapódó ajtók hangját és a Bengáli-érzést egy kiállításon idézik fel, melyet Szegeden az EDF Galériában nyitnak meg november 23-án, délután öt órakor. A kiállítás ingyenesen tekinthető meg!

Bengáli' 50

Bengáli’ 50

„Ezt a villamost érezni kell!”

„Jóval nehezebb a Bengálit vezetni, hiszen itt minden analóg, nincs számítógépes vezérlés” – mondta el Dénes Balázs, a jubileumi járat egyik vezetője. „Ezt a villamost érezni kell, mivel itt minden gyorsító- és fékfokozatot mi magunk kapcsolunk. Aki vérbeli villamosvezető, annak nagyobb élvezet ez a kocsi, mint egy Tátra vezetése.”

A vezetőállások az első időszakban nyitottak voltak, később zárt kabin került a kocsik elejére. Ebben egy lábfűtő és egy ablak-párátlanító adta a vezető számára a meleget. Persze az utasoknak ezért nem volt mindig élvezetes az utazás a zötykölődő, hullámzó villamoskocsiban. Nyáron a hőség, télen a hideg tette „emlékezetessé” az utat.

Bengáli - Színes egyéniség

Bengáli – Színes egyéniség

A hurokvágányok tigrise

Az egyirányú kocsikat csak az 1-es vonalon lehetett közlekedtetni, ahol hurokvágány volt. Ebből a típusból – az 1989 után megkezdett selejtezések miatt – mára már csak egy kocsi maradt forgalmi tartalékként állományban, amit 2002-ben eredeti sárga fényezésével újítottak fel, és leendő nosztalgiakocsiként tárolják.

A Bengáli kocsija szerkezetileg három részből áll, amelyeket csuklók kötnek össze. Az első és hátsó rész két-két beálló tengelyen van, míg a kettő között egy befüggesztett rész helyezkedik el. A középső részt egy-egy bak tartja, melyek a kéttengelyes kocsirészek alvázának meghosszabbításai.

A járművek tervezésekor eleve törekedtek a minél könnyebb szerkezet kialakítására, hiszen a jármű így is túlsúlyos volt a két motorjához képest. Voltak olyan Bengálik a forgalomban, melynek szekrénye már érezhetően mozgott az alvázukhoz képest. A kocsik motorjai TR 4,5/14 típusúakra lett egységesítve. Az ilyen motorokat egyszeres fogaskerék áttétellel kapcsolták a hajtott tengelyhez, viszonylag alacsony fordulatszámúak voltak, emiatt a hajtásházból mély, „morgó” hang volt hallható. A kocsik csak mérsékelten tudtak gyorsulni, és hamar elvesztették a vonóerejüket, így végsebességük csak 40 km/óra körül alakul. A szegedi városi legenda szerint a Szabadkai úti pályaszakaszon egyszer egy rendőrségi trafipax 73 km-es sebességgel mérte be a villamost…

Több mint 50 éve az utasok szolgálatában

Több mint 50 éve az utasok szolgálatában
Fotó: szegedcafe.hu

Kapcsolódó oldalak és forrás: www.villamosok.hu, www.szegedma.hu

Legutolsó szerkesztés: 2013-04-01