Fotó: Reviczky Zsolt

Távolabbról nézve gyönyörű dísztárgy, közelebbről viszont bámulatos logikai játék, amelyet még készítője is csak megoldó kulcs alapján tudott kirakni. Nem csoda, hogy az Okostojás (Smartegg) tervezője, Zagyvai András a történelemben először zsinórban kétszer is megnyerte az International Puzzle Party-t (IPP), a logikai játékok legnagyobb presztízsű versenyét. A sikert azonban sajnos már nem élhette meg.

Felületesen szemlélve a dolgok sokszor tökéletesen egyszerűnek és magától értetődőnek tűnnek. Az ember nem is gondolná, mennyi minden mellett sétál el anélkül, hogy tüzetesebben megvizsgálná, felfedezné a sajátosságait. Zagyvai András (aki egyébként szakmája szerint építész) nem ilyen ember volt. Játékai nem egyszerűen esztétikus tárgyak és szórakoztató alkotások, sokkal többről szólnak: a filozófiáról. Titokzatosak, mélyebb, spirituális tartalmuk van, ami miatt akkor is megmozgatják az agyunkat, ha egyszerűen csak nézzük őket.

És hogy mitől lesz valami művészeti alkotás, ha nem a történettől, ami mögötte van? Ha kézbe veszünk egy tárgyat, az lehet tökéletesen semmitmondó, de lehet olyan varázslatos is, hogy egész asszociációláncolatot indít el bennünk, amin keresztül sok mindent megérthetünk.

geapple-zagyvai-andras

A magyarok „harapott almája”

A Geapple szó lefordítva „Almatornyot” jelent, hiszen egy almákról szóló gyümölcsárusmese képezi történetének alapját. A mese szerint két fiú összedönt egy almatornyot, és mivel gyorsan és stabilan kell újra összeállítaniuk azt, minden almából kiharapnak egy szeletet, hogy a következőt arra illeszthessék. Így olyan gömbök jönnek létre, amik között nincs két egyforma és a rendszeren belül mindegyiknek csak egyetlen jó helye van – bár az illesztések száma végtelen lehet. Hogy könnyebben átlássuk, mi lehet az „almakupac” belsejében, képzeljünk el egyszerű golyópiramist, aminek az elemeit felnagyítjuk, miközben a középpontjaik egy helyben maradnak. Így a golyók tulajdonképpen egymásba olvadnak és mindegyiküknek más-más formája lesz a szomszédjai által kifejtett „nyomástól”. Igen ám, de a Geapple-ben érintkező gömböcskék felülete nem sík, tehát nem olyan, mintha simán csak lecsiszoltuk volna egy részüket. A bonyodalmat éppen az okozza, hogy két szomszédos elem közül az egyiken homorú gödröcske található, amibe a másik elem gömbfelülete bárhol illeszkedik, így nagyon nehéz eldönteni, hogy melyik két golyó kerüljön egymás mellé.

zagyvai-andras-geapple

A gondolatépítész

A világon minden egyes alkotás – legyen az természeti, vagy emberi kéztől származó – apró elemekből áll össze egy egésszé. Bár általános igazságról van szó, talán sehol máshol nem nyilvánul meg ez jobban, mint az építészetben. Zagyvai András pedig nem csak az épületeket építette, hanem saját, sőt mások szemléletmódját is igyekezett egymásra rétegezni, összekovácsolni. Az Archikon Kft-ből kiszállva – melynek alapító tagja volt –, a kreatív közösségekkel, a művészeti ágak összeillesztésével kezdett el foglalkozni, és belépett a Sokszem Alapítványba, amely a vizuális művészetek közötti kapcsolat megteremtését tűzte ki céljául. A Geapple szintén tekinthető ilyen építészeti remekműnek, nem csak komoly matematikai háttere miatt, de azért is, mert a tökéletlen gömböket jól összerakva egy kívülről teljesen tökéletes objektumot kapunk. Az alaprészek tulajdonságai, mint egy jó étel összetevőinél, fontosak, de a belőlük álló rendszer tulajdonságai mindig meghaladják az építőelemekét. Mint amikor egy jó bor mellé finom sajtot vagy desszertet eszünk, és kettejük párosításából egészen új ízek születnek, amik külön-külön egyikben sincsenek meg.

geapple-prototipus-es-aluminium

A Geapple sorsa

Az első prototípust András fából készítette, de ez még nem lett teljesen pontos, ugyanis precízen kiszámolni, hogy a homorulatok egymáshoz képest hol helyezkedjenek el, igen nehéz. Ahhoz a tíz darab fém játékhoz, amit ezután készített, speciális öttengelyű CNC-marógépet használt, így viszont a gyártás került sokba. Ezek közül ötre a győzelmet követően azonnal érkezett egy megrendelés az Egyesült Államokból, s ez lehetővé teszi, hogy később ötven, a prototípusnál kisebb darabot még legyártsanak. A sorozatgyártás megszervezése előtt viszont még több akadály is áll. Ugyanez a helyzet a korábbi győztes találmánnyal, az Okostojással is, amiről a vele készült interjúban mesél. Ezeket András saját kezűleg gyártotta fából, ami pedig megmaradt belőlük, azt a család kincsként őrzi. Bár mindegyikük azon dolgozik, hogy a találmányok előbb-utóbb mindenki számára elérhetőek legyenek, egyelőre erre még várni kell.

András 2012-ben az Okostojás-al első magyarként nyerte meg a logikai játékok világversenyének számító IPP-t, 2013-ban pedig a Geapple-el érdemelte ki ismét a zsűri nagydíját, ezzel véglegesen bekerülve a világ legjobb játéktervezői közé.

Hegyi Heni

Ha ez a cikk számodra érdekes volt és szeretnél további magyar találmányokról értesülni, amikről talán máshol nem olvashatsz, akkor csatlakozz Te is a Magyar Termék Online Facebook oldalához.

Kapcsolódó oldal: www.smartegg.eu
Facebook oldal: www.facebook.com/geapple2013

Legutolsó szerkesztés: 2016-04-08