papirbakter-allomasepulet-kerekparral-kozkuttal

Aki utazott már életében vonaton vagy HÉV-en, minden bizonnyal látott régi – olykor düledékes, romos, olykor pedig egészen szép állapotban lévő – vasútállomást. Ezek a jellegzetes, vasút melletti épületek egy letűnt kort képviselnek. Szerencsére él az országban valaki, akinek szenvedélye megmenteni ezeket az utókornak: először fotón, majd maketten rögzíti az egykor szebb napokat látott, sínek menti házakat.

Hajdu Csaba nem is lehetne más, mint fanatikus vasútbarát. Az eredetileg magasépítőként tevékenykedő Csabának pár éve tűnt fel, hogy a kultikus – egyébként nagyon szép és arányos – magyar vasúti épületekről alig szól pár kiadvány, illetve alig vagy leginkább nem készül belőlük makett. „Sajnos ezeket az épületeket nem őrzik méltó módon, nagyon sok az enyészeté lett, csak néhány darab maradt belőlük. Folyamatosan járom az országot, próbálom dokumentálni a még meglévő épületeket” – foglalja össze értékmentő tevékenységét a Papírbakter termékek készítője.

Csempeszkopács fotója a makett elkészítéséhez

Csempeszkopács állomásépületének fotója a makett elkészítéséhez

Hogyan lesz fotóból papírmakett?

Csaba a kiszemelt épületet először alaposan körbefotózza, majd következik a képek feldolgozása. „Egy nagyobb épület homlokzat fotóinak feldolgozása több hetet vesz igénybe. A képeket torzítás- és varratmentesre készítem, valamint az árnyékokat és a többi zavaró elemet – például falfirka, betört ablak, parabolaantenna – eltüntetem.”

Később Csabának az az ötlete támadt, hogy ezekből a fotókból érdemes lenne ”kivágós” papírmakettet készíteni. Gyermekkorában már volt dolga hasonló „játékkal”; a Papír Plaszt GMK által kiadott makettfüzetek összeállítása anno sok örömet okozott a Hajdu-gyerekeknek.

A MÁV Tervező Intézet tervei alapján készült, valódi fotótextúrákkal. A MÁV helyiérdekű vasútvonalaira szánt elsőosztályú állomásépületének pontos makettje készíthető el a füzetből.

A MÁV Tervező Intézet tervei alapján készült, valódi fotótextúrákkal. A MÁV helyiérdekű vasútvonalaira szánt elsőosztályú állomásépületének pontos makettje készíthető el a füzetből.

Ebbe a füzetbe nem kell írni

Csaba alapos kutatómunkát végzett, mielőtt belekezdett volna saját papírmakettjének megvalósításába; a MÁV levéltárából kutatta ki az eredeti alaprajzokat, és azok alapján tervezte meg az épületeket. „Makettjeim különlegessége, hogy levéltárból kutatott eredeti tervrajzok alapján, nagyon pontos méretekkel készültek, illetve valódi, torzítás- és varratmentesített fotótextúrával vannak felöltöztetve.” A tervező a maketteket füzet formában adja ki, melyek az oldalakból kivágott alkatrészek hajtogatásával és összeragasztásával állíthatók össze. Az összeállítást egy színes, fényképes útmutató is segíti.

Mindegyik füzethez tartozik restaurált terv is, illetve egy rövid történeti áttekintés az adott épület/vasútvonal történetéről. A füzet célja, hogy bemutassa és megismertesse a magyar vasúti építészetet, a vasúti típusterveket.

Az elkészült állomásépület

Az elkészült állomásépület

Gyerekeknek és nem gyerekeknek egyaránt

A makett-tervező ügyelt arra, hogy termékei egyszerűen összerakhatók legyenek. Mindössze olló, szike, vonalzó és papírragasztó szükséges az állomásépületek megépítéséhez. Persze azért egy kis kézügyesség sem árt.

A füzetek elsősorban gyerekeknek készülnek: egy makett elkészítése ugyanis fejleszti a kézügyességet, és alkalmas a vasúti építészet bemutatására. A kisebbek mellett azonban a felnőttek is örömüket lelik az építésben, így valódi családi szórakozássá válhat egy-egy papírmakett összeállítása. Nem beszélve azokról – a Csabához hasonló, vasút-szerető építészekről és nyugdíjba vonult vasutasokról -, akik talán még nagyobb lelkesedéssel vetik magukat az alkotásba. Mivel a makettek mérete a népszerű modellvasúti méretarányokkal megegyezik, így terepasztalokra is beépíthetők.

Kétállásos mozdonyszín vízállomással

Kétállásos mozdonyszín vízállomással

„A vonat nem vár”

Hajdu Csaba nem áll meg az állomásépületek makettesítésénél. „Az állomásépületek megjelenése után érkezett visszajelzések alapján igény mutatkozott egyéb vasútüzemi épületre is, így készült el a szabvány mozdonytároló, őrház és raktár. Legutóbb a megállóhely makettjével készültem el, és idén ki szeretném adni a vízház, élőállat-rakodó, váltóállító torony makettjeit is. Hosszabb távú terveim között szerepel az összes kultikus magyar vasúti épület megörökítése makett formájában” – vázolja fel terveit a pécsi makett-készítő.

Kapcsolódó oldal: www.papirbakter.hu
Facebook oldal: www.facebook.com/papirbakter

Legutolsó szerkesztés: 2017-05-19